lördag 31 oktober 2015

Ahlgrens bilar tårta - lakrits





Det händer inte så mycket här på bloggen för tillfället.
Jag har så mycket jag vill blogga men det blir inga bra tillfällen lediga för det.
Börjar med denna så ska jag försöka få till lite från Lidingöloppet och Gabriels kalas bland annat.

Barnens kusin Liam fyller år i veckan och jag ville ge honom en överraskningstårta.
Så denna har vi fikat på idag.
Fick reda på att han älskar all form av lakrits och tänkte att en sån här godistårta kunde vara kul.
Tårtan består av vaniljbottnar och är fylld med ett lager hallongrädde.
Helt enkelt vispad grädde som jag i slutet vispar ner lite hallon i så den blir rosa och fin. Strör även lite vaniljsåspulver över bären för att binda lite vätska.
Andra lagret består av marabou black fyllning med hackade bitar.
Sedan spacklad med lyxig chokladmarängsmörkräm.
Täckt med svart sockerpasta och dekorerad med lakritshjul och bilar.
Det här är en liten tårta gjord i en 18 cm springform.



TÅRTBOTTEN
18 CM FORM, 175 GRADER

2 ägg
180 g strösocker (2 dl)
90 g vetemjöl (1,5 dl)
80 g potatismjöl (1 dl)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Smörj formen.
Vispa ägg och strösocker vitt och luftigt.
Blanda ner de torra ingredienserna.
Tillsätt det heta vattnet och häll i formen och grädda nedre delen av ugnen tills den är torr på provstickan, ca 50 minuter.



MARABOU BLACK FYLLNING

1,5 dl vispgrädde
75 g marabou black
75 g marabou black

Bryt den ena biten choklad i mindre bitar och smält dom tillsammans med grädden i en kastrull på svag värme. Det får inte koka.
Ställ i kyl några timmar.
Hacka den andra chokladbiten i små bitar.
Vispa upp gräddblandningen till lagom fast konsistens och blanda ner chokladbitarna.



HALLONGRÄDDE

1,5 dl vispgrädde
1-2 dl hallon
1 msk vaniljkrämspulver

Vispa grädden. Tillsätt hallon och pulver.



LYXIG CHOKLADMARÄNGSMÖRKRÄM

100 g äggvita
150 g strösocker
40 g vatten
200 g smör
80 g mörk choklad

Tärna smöret i små tärningar.
Mät upp äggvita i en fettfri bunke.
Mät upp socker och vatten i en kastrull.
Hacka chokladen och smält den försiktigt i mikro.
Koka sockerlagen till 118 grader.
Vispa under tiden äggvitan till ett skum.
Fortsätt vispa vitan medan du tillsätter sockerlagen i en tunn stråle.
Vispa tills marängen svalnat.
Tillsätt smöret under fortsatt vispning.
Fortsätt även när det ser ut som den skär sig.
När den gått ihop till en smörkräm vispar du ner chokladen.



MONTERING

Dela tårtbottnen i tre delar.
Fyll med mousserna emellan lagren.
Plasta in och låt stå kylt ett tag så den sätter sig.
Spackla med chokladkrämen i flera omgångar tills du uppnått ett önskat resultat.
Låt stelna till sig ordentligt i kylen.
Kavla ut sockerpasta och täck den.
Fäst lakritsrullar med kristyr.
Limma bilar på en träpinne med kristyr.
Stoppa ner den i tårtan och strö över bilarna.
Häng på påsen.

Jag gjorde min botten på tisdagen.
Smälte lakritsfyllningen på onsdag kväll.
Vispade den och gjorde hallongrädden på torsdag eftermiddag.
Fyllde och spacklade tårtan också.
Fredag kväll täckte jag den och limmade dit hjulen. Limmade bilar på pinnen.
Lördag eftermiddag fixade jag påsen och limmade bilar runt kanten som en mur så de inte skulle ramla av i transporten, tryckte ner pinnen och hällde på resten av bilar.
Påsen gjorde jag genom att klippa av ett hörn och sedan tvärs över längst upp på baksidan.
Hällde ut allt godis.
Tog kort på godiset och skrev ut två bilder på det.
Limmade fast bilderna på insidan på påsen där det är genomskinligt.
Fyllde den med hopskrynklat bakplåtspapper.
Och sedan limmade jag ihop påsen längst upp och hängde den på pinnen.

Tipset om att limma bild på insidan fick jag från tårtgruppen jag är med i på facebook när jag efterlyste hjälp när jag missat den detaljen att påsen är genomskinlig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar