söndag 10 maj 2015

iPad cake




Nu var det dags för Liam att fylla 10 år.
Det är sjunde året jag gör tårta till honom nu.
Efter lite funderande och önskemål bestämde jag mig för att göra en iPad tårta med hans hörlurar på.
Han hade en väldigt detaljerad iPad så jag valde att göra några saker på den.
Min tid är ju som sagt rätt så begränsad.
Jag glömde mäta tårtans färdiga mått men den bör ha blivit näst intill verklig storlek på 17x24 cm.

Tårtan bestod av vaniljbottnar.
Vaniljfudgefluff.
Dumlefluff tillsammans med kolasås och dumlebitar.
Spacklad med kolamarängsmörkräm.
Och sedan täckt med funcakes sugerpaste.
Tårtan var beräknad till 10-12 bitar.

När jag precis gjort den klart den fick jag veta att de blivit sjuka och behövde flytta kalaset.
Enda utvägen var att prova att frysa den.
Rådfrågade i ett tårtforum där många sa att det inte gick och andra sa att det gick utmärkt.
Nu vet jag.
Fick besked om att det gått jättebra.
Det märktes inte alls att den varit fryst.
Toppenbra!
Jag frös in den direkt i en tårtkartong och så hämtade de tårtan här igår ett dygn innan den skulle ätas och förvarade den då i kylen fram tills dess så den tinade långsamt.

Vaniljbottnarna gjorde jag enligt receptet nedan.
Använder oftast det.
Jag räknar sedan alltid på kvadratcentimeter för att veta hur mycket jag behöver göra till olika formar.
Grundsatsen här räcker jättefint till en form på 24-25 cm i diameter.
En sådan form (24 cm) är ca 450 kvadratcentimeter. (r*r*pi=kvadraten) (12*12*3,14=452,16)
Räknar man enbart på det här så blir det en höjd som är lätt att dela i tre delar.
Vill man istället bara dela i två delar så får man ta bort 1/3 del,
Eller om man vill ha den högre och dela i fyra delar så får man lägga till 1/3 del istället.

Tänk vilken tur att jag gillade matte i skolan och kul att det visar sig att jag har användning för det i bakning!

Jag gör faktiskt samma sak med fyllningar och utgår även där från en sats i en normalstor tårta.
På sås vis slipper man få mängder över eller kanske för lite.



VANILJTÅRTBOTTEN
TILL EN FORM PÅ 24 CM I DIAMETER

4 ägg
360 g strösocker (4 dl)
180 g vetemjöl (3 dl)
160 g potatismjöl (2 dl)
20 g bakpulver (4 tsk)
20 g vaniljsocker (drygt 1 msk)
200 g hett vatten (2 dl)

smör och vetemjöl till formen

Sätt ugnen på 175 grader vanlig över-/undervärme.
Smörj och bröa formen med mjöl.
Vispa ägg och socker tills det blir ljust/vitt och pösigt.
Tillsätt mjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Vispa med elvispen högt upp så mjölet yr lite innan du kör ner den och vispar runt snabbt och försiktigt. Sluta innan det är helt blandat. Tillsätt det heta vattnet och vispa runt snabbt och försiktigt igen. Rör sedan runt det sista försiktigt med en slickepott tills allt är slätt och fint.
Häll upp smeten i formen. Gör det runt runt och inte på samma fläck för då riskerar du att få som en degklump där.
Grädda mitt i ugnen ca 40-50 minuter.
Stickan ska precis bli torr. Testa då och då i slutet.
Låt svalna i formen.

Gör du i en form utan avtagbara kanter kan jag rekommendera att läga ett bakplåtspapper i botten för att säkerställa att inget fastnar.



VANILJFUDGEFLUFF
TILL FYLLNING ETT LAGER I EN 24 CM TÅRTA

150 g vaniljfudge
2,5 dl vispgrädde

Skär fudgebitarna i mindre bitar och lägg i en kastrull tillsammans med grädden.
Smält på svag värme och rör runt då och då.
När allt är smält, ställ i kyl och låt bli kallt.
Har du bråttom går den att ställa i frys, rör runt då och då. Kolla med termometer att de blivit åtminstone 8 grader. Vispa upp den som vanilg grädde till en fluffig konsistens. Är den för varm när du vispar kan den skära sig.



DUMLEFLUFF
TILL FYLLNING ETT LAGER I EN 24 CM TÅRTA

150 g dumlekolor
2,5 dl vispgrädde

Lägg dumlen i en kastrull tillsammans med grädden.
Smält på svag värme och rör runt då och då.
När allt är smält, ställ i kyl och låt bli kallt.
Har du bråttom går den att ställa i frys, rör runt då och då. Kolla med termometer att de blivit åtminstone 8 grader. Vispa upp den som vanilg grädde till en fluffig konsistens. Är den för varm när du vispar kan den skära sig.


Gillar du när det är rejält med fyllning är det bara att göra en lite större sats såklart men jag tycker det här räcker gott och väl. Ofta har jag även någon bärkompott eller som här, kolasås tillsammans med fluffet på ett lager.






Detta var dessutom mitt 500:e inlägg!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar