lördag 25 april 2015

CHOCOLATE COOKIENUT DREAM







Ja nu har jag bakat igen.
Den här gången för att jag vill vara med och inspirera i "Månadens sötsak".
En bakutmaning jag hittade hos en tjej som driver bloggen Söta Saker.
Hon har tydligen haft den utmaningen typ hur länge som helst men det är något nytt för mig.
Den här gången skulle det vara något på temat choklad och jag verkligen älskar ju choklad.
Kom genast på att jag ville baka om en kaka jag gjorde för länge sedan.
Nämligen denna Chocolate Cookienut dream.
Den är ju bara så god.
Den har allt jag tycker om.
Förutom kola då men det går ju att lägga till om man vill!
Den har nötter.
Choklad.
Bitiga bitar.
Segkletig chokladbotten.
Hasselnötskräm.

Den är så bra med för den kan skäras i små bitar och ätas som en lite godisbit eller en större bit som en dessert!



CHOCOLATE COOKIENUT DREAM

Cookie-kakan
100 g rumsvarmt smör
150 g hackad mörk choklad/chokladknappar
150 g hackade nötter
50 g florsocker
50 g farinsocker
50 g strösocker
1 ägg
200 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla ingredienser. Tryck ut i en smord springform på ca 24 cm. Den ska vara jämntjock överallt. Denna gången använde jag sötmandel, rostade hasselnötter & salta jordnötter, 50 g av varje.

Kladdkakan
100 g smör
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
0,5 dl sirap
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
75 g smält mörk choklad

Smält smöret i en kastrull.
Handvispa lätt ner socker, vaniljsocker och sirap. Vispa ner äggen, ett i taget.
Tillsätt vetemjöl, kakao och smält choklad. Vispa ihop till en slät smet och häll den över cookie-kakan.

Grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter.
Låt svalna.

Bred ut 175 g hasselnötskräm på kakan (ställ burken i en stor mugg med hett vatten så krämen blir smidigt mjuk eller micra lite försiktigt).
Låt kakan kallna.
Fungerar utmärkt att frysa.
Servera gärna med en klick glass.
Här serverade vi med sias nyhet kladdkaka. Toppengod!


Hoppas ni gillar den.
Lämna gärna en kommentar om ni undrar något eller vad ni tyckte om den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar