söndag 12 april 2015

Cakepops a la bondkaka


Till dessa använde jag kakrester.
Hade kvar bondkakor.
Dom är ju så goda.
Och en bit tårtbotten hade jag kvar i frysen så det åkte det ner i smeten också.
Och hasselnötskräm fanns det också kvar i burken.
Gjorde det enkelt för mig utan dekorationer!


CAKEPOPS  a la bondkaka
CA 12-15 ST

125 g bondkakor
50 g hasselnötskräm, rumsvarmt
35 g havregryn
50 g smör
50 g sockerkaka eller liknande
150 g mjölkchoklad
15 klubbpinnar

Smula sönder bondkakorna. Jag gör det i mortel för jag har ingen matberedare.
Lägg allt utom mjölkchokladen i en bunke. Sockerkakan smulas ner.
Kör med elvisp eller matberedare till en jämn smet.
Rulla till bollar och ställ på fat.
Smält chokladen i vattenbad eller försiktigt i micro.
Doppa ena änden på klubbpinnen i chokladen och stoppa ner i en boll.
Ställ i kyl en stund så de blir kalla.
Ta ut och doppa dom i chokladen.
Ställ på bakplåtspapper och låt stelna i kyl.

Choklad över? Kolla här!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar