söndag 22 mars 2015

Mormors 75-årstårta - rittavla









Min mormor fyllde 75 år igår.
Ännu pigg med få krämpor för sin ålder.
Älskade mormor!

Jag passade på att få göra tårta.
En såkallad chalkboard cake.
Det var superkul.

Jag täckte den med svart sockerpasta och målade med vita candy melts.
Den suddiga effekten i bakrunden gjorde jag med potatismjöl.

Till den här tårtan hade jag köpt några nya verktyg också.
Tänk så mycket smidigare det blev att få till de där extra snygga kanterna då.
 Klicka på namnen för att komma till tantfondants sida direkt till produkten.

För det första en böjd spatel. Mycket enklare att få dit smörkrämen på rätt plats. Skulle önska mig en större och en spetsig variant också.

För det andra, en simpel spackelspade/skrapa, men så effektiv. Så himla mycket enklare att få till raka kanter hela vägen nerifrån och upp. Den gör det lätt att se var tårtan behöver jämnas till också.

För det tredje, flexi smoother. Med den kan du lätt få perfekt skarpa kanter upptill på tårtan. Äntligen! Det står att den är för tårtor med diameter över 25 cm men min var bara 23 cm och det gick utmärkt och jag tror den kommer fungera till mindre också. På sidan som länken leder till finns även en instruktionsfilm på hur man använder den.


Tårtan gjorde jag med citronbottnar, en tyngre kompaktare variant enligt Roy Fares recept som jag gjort tidigare men jag lyckades inte riktigt denna gången när jag ökade på satsen.
Fyllde med lemoncurd och färska skivade jordgubbar på ena lagret och jordgubbsfärskostmousse på andra lagret.
Detta gjorde jag på två tårtor med samma diameter.
Stoppade tre pinnar i den undre, ett fat över och den andra tårtan byggdes på det.
Spacklade över allt med italiensk marängsmörkräm som jag gillar mest.
På det här viset får man en hög tårta som liksom är en dold våningstårta.


Den storleken jag gjort här är i en 21-22 cm bakform.
För varje botten gjorde jag receptet gånger 1,5.
Lemoncurd gick åt en burk.
Färska jordgubbar ca 300 g.
Och en sats jordgubbsmousse enligt receptet nedan.
Marängsmörkräm, dubbel sats av detta men med vanligt smör. Blev en del över dock så x1,5 räcker om man vill.

Personligen tyckte jag det blev för stark smak av att ha lemoncurden precis som den är. Föredrar att blanda den med vispad grädde eller att helt enkelt göra en citronmousse istället.
Marängerna på toppen är pistagemaränger som jag fått av Anna på Spakällan.




JORDGUBBSFÄRSKOSTMOUSSE
ATT FYLLA 2 ST 21-22CM TÅRTOR

300 g frysta jordgubbar
70 g vatten, drygt 0,5 dl
50 g strösocker, drygt 0,5 dl 
125 g färskost
75 g florsocker, 1,25 dl
5 gelatinblad
2,5 dl vispgrädde

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Mät upp jordgubbar, vatten och strösocker i en kastrull. Koka tills jordgubbarna blivit mjuka.
Rör under tiden färskost och florsocker mjukt i en stor bunke.
Vispa grädden ganska fast i en annan bunke.
Mixa jordgubbarna till en slät soppa och lägg genast i gelatinbladen så de smälter. Rör runt och se till att alla hunnit smälta.
Häll jordgubbssoppan i färskosten och blanda runt.
Tillsätt till sist den vispade grädden och vispa hastigt ihop den med elvispen så allt blandas ordentligt.
kontrollera med slickepott att allt kommit med från botten.
Låt stå kallt i kylen några timmar.
Rör runt lite lite i den när det är dags att fylla tårtan så blir det lättare att fördela den.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar