fredag 20 mars 2015

CHOKLADKAKA - utan mjölk, gluten & socker


Nu har jag varit igång och bakat igen!
Har bakat en tårta till min mormor som blir 75 år imorgon, den får ni se mer av senare. Eller kika in på min instagram där ni kan se den redan nu.
Det blev över några äggulor från tårtan så jag försökte få ihop något välsmakande och nyttigt av det men med fredagsmyskänsla på.
Jag tycker jag lyckades riktigt bra.
Alla tre barnen gillade den och ville ha mer.
Fredric gillade den också.
Och jag.
Fast för mig kommer det aldrig att finnas någon riktig ersättare till socker, vitt mjöl, smör, grädde.
Så är det.
Men det här är gott nog som alternativ ibland.



CHOKLADKAKA - utan mjölkprotein, gluten & socker
10 SMÅ BITAR

90 g äggula (5 st)
100 g torkade dadlar utan kärnor
50 g vatten (0,5 dl)
50 g kokosolja
70 g banan (utan skal) (en liten)
50 g mandelmjöl (1 dl)
30 g kakao (5 msk)
kokosfett att smörja formen med
riven kokos att bröa formen med
18 cm bakform med löstagbar kant

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa formen.
Mixa dadlar, vatten, kokosolja och banan till en någorlunda slät smet.
Mät upp äggulor i en bunke.
Tillsätt dadelsmeten samt mandelmjöl och kakao. Blanda runt ordentligt med en slev/slickepott.
Häll upp i formen och grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
Den ska vara lite lite kletig på provstickan.





Nu ska jag gå och sova.
Hoppas att det sjuka som spökar i kroppen gett sig iväg tills imorgon.
Då åker jag och pappa till Mantorp racingbana och springer seedinglopp inför Göteborgsvarvet.
Himla spännande.
På vägen ner stannar vi i Motala och äter hotellfrukost som jag vann när jag var uppe i Mora och åkte halvvasan.
Perfekt uppladdning och start på dagen!!
Ha det toppen alla.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar