måndag 16 februari 2015

Fettisdagen




Dessa fina, goda och saftiga semlor gjorde jag förra året.
Tyvärr har jag tydligen inte skrivit ner receptet så det kan jag inte dela med mig av eller göra igen.
Attans!
I år blir det inga bakade till just denna dagen men tänkte testa Roy Fares recept sedan i mars när jag är klar med fitnessfighten.
Hans recept hittar ni HÄR.

Jag minns att jag fyllde en del med nutella och en del med mandelmassa.

Jag gör mandelmassefyllningen på det sätt jag fick lära mig när jag jobbade på ICA Nära i Åtorp.
Det är så gott när det inte bara är ren mandelmassa i tycker jag.
Dock kommer jag inte ihåg mängdfördelningen utan improviserar fram en lagom konsistens.


MANDELMASSEFYLLNING TILL SEMLOR
Inkråmet från semlorna
Standardmjölk
Mandelmassa (kanske 30g/ semla är lagom?)

Börja med att lägga inkråmet i en bunke.
Tärna ner mandelmassa i det och häll på en skvätt mjölk.
Vispa med elvisp eller assistent till en jämn massa och späd med mjölk tills du har en lagom konsistens.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar