tisdag 17 juni 2014

Testbakat BAKA





Nu har vi provbakat ur Clara Lidström och Annakarin Nybergs bok BAKA.
Mina barn älskar att baka och frågar nästan dagligen om vi kan baka något.
Ännu är de lite för små för att fixa det själva men Gabriel fyller 6 år i höst och har börjar förstå läsning lite lätt så snart fixar han det.

Vi började med Radiokaka.
Hade aldrig vare sig smakat eller bakat det förut.
Tyvärr inget i min smak.
Det är för likt ischoklad som jag heller inte gillar.

Här får ni receptet med mina ord.
Alltså på vuxenspråk och inte så pedagogiskt som det är för barnen i boken.

KÖPTIPS!


RADIOKAKA

350 g kokosfett
4 dl florsocker
2 ägg
3-4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 paket mariekex

Smält kokosfett i en kastrull på spisen, låt svalna.
Knäck äggen i en bunke och sikta ner florsockret.
Vispa pösigt i 2-3 minuter.
Tillsätt kakao och vaniljsocker och vispa till en slät smet.
Häll i det avsvalnade kokosfettet och vispa slätt igen.
Klä en form med bakplåtspapper eller plasfolie.
Bred ut ett lager smet och varva med kex. Fortsätt och avsluta med ett lager smet.
Låt stå i frysen ca 2 timmar så den stelnar.



HÄR hittar du ett annat inlägg
jag skrivit om boken.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar