onsdag 19 februari 2014

Hallon- och kokosmuffins



Idag har vi haft besök.
En är glutenintolerant så jag passade på att testa att baka en nyttig muffins utan gluten som jag sett i senaste numret av tidningen Bakat & gott.
Receptet kommer från Ulrika Hoffer som är aktuell med boken Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk.
Jag är med och tävlar om att vinna den annars kommer jag att köpa den.
Perfekt eftersom vi har några gluten och mjölkintoleranta i släkten.

Ulrika Hoffer är kostrådgivare och hennes mål är att varje god bakingrediens ska ha en hälsosam bonuseffekt. En av hennes kursdeltagare sa en gång att det här var godsaker man mår bättre av att äta än att låta bli.

God blev den.
Men för en bak- och sötsaksfantast som jag så kan en sån här aldrig ersätta något riktigt gott med grädde, smör eller socker i.
Men som ett gott mellanmål, absolut!



Hallon- och kokosmuffins

Ca 10 medelstora muffins

1,5 dl riven kokos
1 dl mandel
1 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver
3 mogna bananer
2 ägg
2 dl hallon
0,5 tsk vaniljpulver
kokosolja till formarna

Sätt ugnen på 200 grader.
Mixa kokos och mandel till mjöl. Tillsätt övriga torra ingredienser, därefter bananer och ägg.
Fortsätt mixa till en slät smet. Rör i hela hallon. Klicka upp i penslade muffinsformar och grädda i 15 minuter för vanliga formar, de stora kräver längre tid och eftersom smeten är väldigt tung, så gör man bäst i att ta två formar per muffins om man gör de stora.

Mina kommentarer: Jag gjorde 6 st stora och smeten räckte precis till det. Istället för dubbla formar gräddade jag i en muffinsplåt. Eftersom jag inte har någon mixer eller matberedare malde jag mandeln och kokosen i en mandelkvarn och allt blandades endast med en slev vilket fungerade utmärkt. Bananen mosade jag med gaffel. Gräddade mina i 175 grader varmluft i 30 minuter. Det blev perfekt.






1 kommentar: