söndag 19 januari 2014

Tart Tropezienne - Pariserkaka



Började med att spritsa höga pluppar, fyllde sedan upp hålrummet och till sist spritsade jag vågorna på utsidan och på med locket.

Har många gånger haft tanken på att prova baka en Pariserkaka, speciellt eftersom de lokala bageriernas inte längre smakar som de gjorde när jag var liten.
Tanken kom tillbaka för en tid sedan men jag har inte lyckats hitta något recept på den.
Efter en del googlande fann jag att det är ett gammalt franskt bakverk som heter Tart Tropezienne.
Hittade såklart bara engelska recept och måttangivelser så jag fick ge mig i kast med en översättning.
Receptet hittade jag här.

Och här kommer min översättning.



TART TROPEZIENNE

Briochedeg

8,4 dl vetemjöl
0,75 dl strösocker
3/4 paket färsk jäst söta degar
1 dl standardmjölk
5 stora ägg + 1 ägg till pensling
1 tsk salt
175 g mjukt smör
pärlsocker vid gräddning

Krämen

4,5 dl standardmjölk
1 skuren, urskrapad vaniljstång
6 stora äggulor
1,7 dl strösocker
0,75 dl siktad maizena
340 g mjukt smör
1 msk apelsinjuice
2 dl ovispad grädde som vispas upp

Gör så här:

Degen
Blanda ihop mjöl, socker och jäst med degkrokar på låg hastighet.
Tillsätt mjölk, 5 ägg och salt. Mixa tills allt blivit mjukt. Höj hastigheten och fortsätt tills degen går ihop.
Tillsätt smör långsamt. Fortsätt mixa tills degen släpper från kanten.
Lägg degen i en separat skål och täck med plastfolie.
Låt degen jäsa på varm plats till nästan dubbla storleken, ca 1,5 timmar.

Platta försiktigt ut degen, täck med en bit plastfolie och kyl i 6 timmar.

Kavla ut degen till 6-7 mm tjock. Skär ut till en 20 cm rundel och lägg på plåt.
Täck med plastfolie och låt jäsa på en varm plats. Sätt ugnen på 190 grader.
Pensla degen med ägg, strö över pärlsocker.
Baka 12-15 minuter eller tills den fått fin färg.
Låt svala på galler till rumstemperatur.

Krämen
Vispa samman äggulorna, socker och maizena i en bunke.
Häll mjölk och vaniljstång (både frön och stång) i en liten kastrull och värm till det börjar ånga från den på mediumtemperatur.
Tillsätt mjölken försiktigt till gulorna under konstant vispning.
Under fortsatt vispning, häll över äggulesmeten i en kastrull över hög temperatur, vispa kraftigt utan att sluta och låt koka upp. Koka 1-2 minuter och häll sedan över i en stor skål.
Rör om tills smeten når 38-48 grader.
Tillsätt mjukt smör och apelsinjuice.
När det gått ihop, vänd försiktigt ner vispad grädde.

Montering
Dela briochen på mitten. Bred ut krämen på botten och lägg på locket.
Servera!

Kommentarer
Detta recept kräver noggrannhet och att man ligger steget före och har förberett allt eftersom det är många moment. I originalreceptet ska det vara apelsinvatten men jag vet inte vad det är så jag tog apelsinjuice istället. Det ska även vara 1 msk körbärslikör som jag hoppade över.
Mängden grädde som ska vara i krämen är 3,38 dl vispad men tyckte det blev lagom att mäta upp 2 dl ovispad och tillsätta det.
Degen jäser på riktigt bra så den kräver en stor bunke. Min deg blev väldigt kletig så när jag skulle baka ut den pudrade jag lite lätt med mjöl och kavlade direkt på bakplåtspappret. Min deg räckte till två rundlar. Jag gräddade dom i varmluftsugn på 165 grader.
Krämen räckte inte riktigt till de båda rundlarna så den ena gjorde jag som den skulle vara och till den andra gjorde jag vanlig pulvervaniljkräm som jag spädde ut resterna från den andra vaniljkrämen med.
Se till att kakan är rumstempererad innan den äts för annars blir krämen lite hård.



Lycka till med din Tart Tropezienne - Pariserkaka!






1 kommentar:

  1. Den här ska jag prova, såg ett inlägg om kakan på Instagram, fint att du har översatt receptet. Hade nog inte blivit av annars för min del. Allt gott! Karin

    SvaraRadera