söndag 5 januari 2014

Choklad- & kokoskola



Kände ikväll att jag ville göra något med grädden som var öppnad i kylen innan den blir gammal.
Kola är ju alltid gott.
Och kokos.
Och choklad.
Så jag slängde ihop något.

Vill du testa så har jag skrivit ner hur jag gjorde.
Iallafall nästan gjorde.
Gravidhjärnan glömde att låta kolan stelna till sig lite innan jag hällde på chokladen så jag fick bre ut den så gott jag kunde. Gick ju det med men hade tänkt mig en slät chokladyta.


Choklad- & kokoskola


100g smör

3 dl strösocker

2 dl vispgrädde

1 dl ljus sirap

1 msk vaniljsocker

1 msk smör

100 g mörk choklad

0,5-1 dl kokosflingor

Smält smöret (100g) i en hög tjockbottnad kastrull.
Blanda i socker, grädde, sirap och vaniljsocker.
Låt koka på medelvärme med omrörning då och då i ca 15-20 minuter.
Gör ett kulprov för att se om kolan är klar.
Häll upp i en form med bakplåtspapper ca 20x20 cm.
Strö över kokos.
Smält chokladen och låt smöret smälta ner i den, häll över den lätt stelnade kolan.
Låt stå svalt och stelna helt.
Skär sedan upp i lagom stora bitar.


Kolan brukar vara lagom när den börjat mörkna i färgen. När jag gör kulprov häller jag upp iskallt vatten i ett stort glas. Häller i lite smet och den ska då ringla sig lite i vattnet. Då häller jag ut det men med kolan kvar och spolar på med nytt kallt vatten. Då brukar kolan fara runt där i. Fånga upp den och rulla den för att känna hur den känns. Är den seg som kolan ska vara så är den färdig att hällas upp.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar